Pastoral lasal·liana
Eduquem evangelitzant i evangelitzem educant
La nostra proposta pastoral
En l’ADN de la nostra identitat: La Salle fonamenta la seva acció educativa en la concepció cristiana de la persona i del món, i participa de la missió evangelitzadora de l’Església Catòlica. Assumim el desafiament constant d’oferir un projecte d’evangelització on la persona n’és el centre i Jesús i el seu Evangeli són l’horitzó que l’orienta.
Principis de la pastoral lasal·liana
L’objectiu d’aquest projecte és suscitar experiències vitals de fe. No es tracta només de transmetre continguts o valors, sinó de proposar una «experiència d’alguna cosa». El projecte pastoral lasal·lià és un projecte articulat i multireferencial d’experiències en nuclis d’interès. Aquestes experiències cap a i des de la fe abracen totes les dimensions de la persona en àmbits comunitaris, eclesials, ètics i culturals.
El model pedagògic clàssic d’evangelització es basa en la transmissió d’una sèrie de valors, conceptes i estils de vida. Per això comptem amb agents que ho han assumit i ho transmeten a d’altres que ho han d’acceptar i integrar a les seves vides. Sense negar el que s’ha fet durant anys, avui creiem necessari enfocar-ho així: partim de la base que cada persona ja té dins seu la llavor de la fe, i per tant el nostre model pedagògic hauria de definir-se més pel contagi que per la transmissió. Entenem per contagi la identificació que sorgeix, tant en l’educador com en l’educand, a partir d’una relació interpersonal dels valors, conceptes i estil de vida que donen sentit a l’existència.
Entenem el nostre projecte pastoral com un dinamisme en diàleg continu amb la cultura i amb la vida de les persones. Posem la persona al centre, per sobre de les estructures. Tant el jove com l’adult necessiten estructures flexibles per créixer i cobrir les seves necessitats, i alhora rebutgen aquelles que són massa rígides i limiten la participació. Per això cal repensar l’escola i idear un nou model pastoral diversificant les propostes i accions educatives, per afavorir processos vitals que ajudin a madurar com a persones i com a creients.
Itineraris per a la pastoral lasal·liana
A l’NCA, amb el programa “Hara” i altres activitats, treballem la dimensió transcendent de la persona des de la interioritat, amb sessions periòdiques des d’Infantil fins als cursos superiors. Posem especial èmfasi en el treball corporal, l’obertura a la transcendència més enllà de doctrines i creences, i la integració emocional. A través de dinàmiques, reflexions o tutories, aquest treball es fa present en tots els nivells educatius.
Creiem que cada persona és imprescindible per construir un món millor segons els valors de l’Evangeli. Cadascú, des de la seva vocació concreta, està convidat a plantejar-se el sentit de la seva vida no des d’un “per a què”, sinó des d’un “per a qui” i un “des de qui”. Partim d’una fe profunda: hem estat cridats personalment per Déu a viure la seva Bona Nova dins la família lasal·liana.
Consulta el document "Pla d’Animació Vocacional"
Els educadors, com a agents evangelitzadors, desitgen fer camí al costat de cada persona (infant, adolescent, jove o adult) i el seu recorregut de grup. Per això dissenyen un itinerari experimental i existencial que cuida els moments clau de la vida a través de formació (escola, grups en temps del lleure, grups cristians...), trobades (convivències, pasqües...), processos de voluntariat, etc. L’acompanyant és alhora referent i testimoni del camí. El mateix jove també acompanya els processos de creixement dels seus iguals i es fa, d’aquesta manera, protagonista de la seva pròpia trajectòria i “company de camí”. Són, per tant destinataris i agents de pastoral. Les diverses ofertes pastorals incentiven el protagonisme del jove, des del seu plantejament inicial, passant per la seva execució i culminant en l’avaluació. Aquest plantejament pastoral és conscient del repte que suposa la formació dels responsables de l’acompanyament, sense la qual es impossible poder acompanyar. Per això, la formació serà tant interna, amb un caràcter i estil propis com compartida amb altres institucions.
El Projecte de Missió de La Salle al Districte Arlep (2012) recorda que “ens sentim compromesos a denunciar i donar resposta a les situacions de pobresa i injustícia tant al nostre entorn com als països empobrits”. Això es canalitza a través de les ONGD lasal·lianes, les escoles, les institucions universitàries i les obres socioeducatives, mitjançant plans formatius sobre justícia, solidaritat i integritat de la creació, dins i fora del currículum educatiu, que fomenten l’acció social solidària i el voluntariat. Des dels orígens de la Salle, l’opció per l’educació en la justícia s’ha manifestat en l’atenció als alumnes amb més dificultats, respostes educatives davant la situació de pobresa i la vulnerabilitat social, l’atenció a la diversitat, les aules d’integració, reforç i suport escolar, ajudes a famílies amb necessitats, promoció i defensa dels drets de la infància, educació per la igualtat i tot allò que pugui fer-se des de l’àmbit acadèmic o extraescolar.
La vida i el compromís de sant Joan Baptista de La Salle i dels primers Germans, junt amb el testimoni discret i compromès de tants lasal·lians i lasal·lianes al llarg de més de 300 anys d’història, ens inspiren per continuar aquest camí creativament. Coneixem i aprofundim en les seves vides com a testimonis de fe.
Des de l’època de sant Joan Baptista de La Salle, la formació per a la fe ha estat resposta concreta a les situacions reals de la vida. No podem ser cristians si no estem formats i si aquesta formació no es posa al servei dels altres.
El Moviment Juvenil Lasal·lià (SalleJove) té com a objectiu despertar la consciència de l’itinerari vocacional, personal i comunitari dels adolescents i joves adults implicats en la Missió Educativa Lasal·liana. Aquest moviment ens compromet personalment, professionalment i espiritualment a anar més enllà de les nostres fronteres, perquè nosaltres, i aquells a qui acompanyem, “tinguin vida, i la tinguin en abundància” (Jn 10,10).
Consulta la “Carta d’identitat del Moviment Juvenil Lasal·lià”





